آموزش صادرات میوه خشک + 5 قدم اصلی صادرات
جهت خرید لیست تاجران و خریداران خارجی میوه خشک ایرانی روی همین متن کلیک کنید.
مصرف سرانه میوه خشک در کشورهای مختلف در سال های اخیر افزایش داشته است. این روند رو به رشد تقاضا به خاطر عواملی چون افزایش آگاهی نسبت به سلامت و توجه به غذاهای سالم در سطح جهانی بوده است. این موارد ارزش و اهمیت انتخاب میوه خشک به عنوان یک محصول صادراتی را نشان می دهد. صادرات میوه خشک پنج قدم اصلی دارد: برنامه ریزی اولیه، تولید و فرآوری، اخذ مجوز های لازم، بازاریابی و فروش و در نهایت حمل و نقل. هر مرحله جزییاتی دارد که با رعایت آن شما در نهایت به یک تاجر موفق در زمینه صادرات میوه خشک تبدیل می شوید.
رونق مصرف و صادرات میوه خشک
میوه خشک یکی از تنقلاتی است که در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این محصول جزء خشکبار محسوب می شود و در سبد غذایی خانواده ها جایگزین تنقلاتی چون چیپس و پفک شده است. میوه خشک فیبر زیادی دارد و قند بدن را تأمین میکند. با توجه به اقبال عمومی مردم برای استفاده از این محصول، صادرات آن برای بازرگانان و تجار سود بسیار زیادی دارد. کشور ایران از دیرباز محصولاتی چون کشمش (انگور خشک) یا انجیر خشک را صادر کرده است. اما در سالهای اخیر میوههایی نظیر موز، انبه و کیوی به این لیست نیز اضافه شده است. مقصد اصلی میوه های خشک از ایران کشورهایی چون عراق، ترکیه، امارات، عمان و روسیه است.
ارزش صادراتی میوه خشک در جهان
صادرات میوه خشک در بازارهای جهانی رشد قابل ملاحظه ای داشته است. علاوه بر آن این روند صعودی در سال های اخیر حفظ شده است. بر اساس آخرین دادههای مرکز تجارت بین الملل (ITC)، ارزش معاملات انجام شده در بازار تجارت جهانی میوه خشک در سال 2022 حدود 10.2 میلیارد دلار بوده است.
فاکتورهایی چون افزایش آگاهی عمومی نسبت به سلامت، افزایش شهرنشینی و هم چنین افزایش علاقه به تنقلات سالم و راحت باعث این رشد ثابت و پایدار بوده است.
مهمترین کشورهای صادر کننده میوه خشک
در سال 2022 کشورهای ترکیه، ایالات متحده امریکا، ایران، شیلی و مراکش بیشترین صادرات میوه خشک را در جهان داشته اند.
مهمترین کشورهای وارد کننده میوه خشک
پنج کشوری که بیشترین واردات میوه خشک را در سال 2022 داشته اند کشورهای ایالات متحده امریکا، آلمان، بریتانیا، اسپانیا و چین بودند. امریکا یکی از تولیدکنندگان عمده میوههای خشک مانند کشمش، زردآلو خشک شده، انجیر خشک و آلو خشک است. این کشور همچنین بازار بزرگی برای میوههای خشک از کشورهای دیگر مانند ترکیه، ایران، شیلی و مراکش است.
بهترین مقصد برای صادرات میوه خشک ایران کدام است؟
طبق آمار رسمی منتشر شده از سازمان گمرک ایران، کشورهای امارات، کویت، ترکیه، عراق، هند، پاکستان، سوریه، روسیه و افغانستان بهترین بازارها را برای صادرات میوه خشک داشته اند. بازار کشورهای اروپایی نیز تقاضای زیادی برای میوه خشک دارد. با توجه به پایین بودن قیمت تولید و فرآوری میوه خشک در ایران، کشورهای اروپایی نیز تمایل خود را برای خرید این محصول از ایران نشان دادهاند.
بهترین میوههای خشک برای صادرات کدام است؟
در قدم اول که مربوط به برنامه ریزی است شما به عنوان یک تاجر باید بدانید چه محصولی خواستار زیادی دارد. در سال 2022، دو میوه خشکی که بیشترین صادرات را در تجارت جهانی داشته اند کشمش و خرما هستند. کشمش بیشتر در ترکیه و خرما بیشتر در ایران و کشورهای خاور میانه تولید و صادر میشود. این دو میوه خشک تقریباً نیمی از تجارت جهانی میوه خشک را تشکیل میدهند. سایر میوه خشکهایی که بیشترین صادرات را داشته اند عبارتند از: آلو خشک، زردآلو خشک، انجیر خشک و توت خشک. صادرات ایران در میوه خشک بیشتر شامل خرما و زردآلوی خشک بوده است.
بهترین میوه های خشک که مشتریان زیادی دارد معمولاً عبارتند از :
کشمش: یکی از پر مصرف ترین میوههای خشک در سطح جهان است. ماندگاری طولانی و تنوع آن باعث شده کشمش بسیار محبوب باشد.
خرما خشک: خرما سرشار از قند طبیعی و مواد غذایی است. بسیاری از افراد در رژیم غذایی خود از خرما برای حفظ انرژی لازم بدن استفاده می کنند.
آلو خشک: آلو خشک به خاطر ملین بودن شناخته می شود. همچنین سرشار آنتی اکسیدان و فیبر هستند. کالیفرنیا در آمریکا بزرگترین تولید کننده این محصول است.
انجیر خشک: بافت نرم، شیرین و جویدنی این محصول آن را به یکی از تنقلات مورد علاقه تبدیل کرده است. بزرگترین صادر کننده آن ترکیه است.
زرد آلو خشک: زرد آلو خشک رنگی شاد و زنده و طعم های مختلف شیرین وترش دارد. ترکیه بزرگترین تولید کننده این محصول است.
توت خشک: طعم شیرین این محصول می تواند جایگزین قند و شکر های صنعتی باشد.
آناناس خشک: حلقه های خشک شده و شیرین شده آناناس یکی از خوراکی های محبوب استوایی است. کشور فیلیپین بزرگترین صادر کننده این میوه است.
نارگیل خشک: تکه های خشک شده نارگیل (معمولی و شیرین شده) به صورت گسترده در آشپزی و شیرینی پزی استفاده می شود.
سیب و پرتقال خشک: تکه های خشک شده سیب و پرتقال علاوه بر چیپس میوه می تواند برای تهیه دمنوش های میوه ای نیز مورد استفاده قرار بگیرد.
کیوی خشک: کیوی سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان است. خواص غذایی این میوه با خشک شدن از دست نمی رود. این میوه خشک مخصوص ذائقه هایی است که طعم ترش را می پسندند.
نحوه صادرات میوه خشک
برای شروع تجارت باید حتماً از آموزش صادرات و واردات استفاده کنید و با بینش و حساب شده وارد این کار شوید. قدم های اصلی برای صادرات میوه خشک عبارتند از برنامه ریزی، تولید و فرآوری، اخذ مجوزها و استانداردهای لازم، بازاریابی و فروش و حمل و نقل.
در قدم اول یعنی برنامه ریزی مشتریان بالقوه در کشورهای مقصد شناسایی میشوند. نیازها و ترجیحات آن ها مورد بررسی قرار می گیرد. در قدم اول، رقبای تجاری نیز شناخته شده و به طور کامل بررسی میشوند.
در مرحله برنامه ریزی میوهای که جهت خشک کردن و صادر کردن انتخاب میکنید، مشخص می شود. محصول شما باید با توجه به نیاز بازار، میزان ماندگاری، مقررات و حتی آسان بودن حمل و نقل آن تعیین شود.
با توجه به این موارد یک بیزنس پلن جامع در مورد اهداف، میزان بودجه، استراتژی بازاریابی و زمانبندی های مختلف نوشته می شود.
قدم دوم تولید و فرآوری میوه خشک است. ابتدا میوههای تازه در مقیاس زیاد تهیه می شود. سعی کنید بهترین میوه را برای این کار انتخاب کنید. تجهیزات لازم برای خشک کردن میوه مانند وان شست و شو، اسلایسر، خشک کن و دستگاه بسته بندی لازم است. پس از آماده شدن میوه های خشک آن ها را بسته به مشخصات یا کیفیت دسته بندی کنید. سپس محصول آماده شده در بسته بندی های شکیل قرار داده می شود. این بسته بندی معرف شما در کشور مقصد خواهد بود. روی بسته بندی برچسب هایی قرار دهید که مطابق استاندارد های کشور مقصد است.
اخذ مجوزهای لازم سومین قدم است. شما باید برای گرفتن مجوزهای مربوطه به سازمان صنعت و معدن و سازمان ملی استاندارد مراجعه کنید.
اکنون نوبت به اقدام برای صادرات می رسد. با توجه به تحقیقات انجام گرفته در مرحله اول و هم چنین مشورت با فعالین در حوزه صادرات میوه خشک شروع به صادرات کنید. به خاطر داشته باشید که تمام جزییات معامله شما در قرار داد های تجاری ثبت شود.
برای کسب جایگاه بهتر در حوزه صادرات باید بتوانید محصول خود را به خوبی تبلیغ کنید. حضور فعال شما در فضای آنلاین و داشتن یک وب سایت می تواند پل ارتباطی شما و مشتریان شما باشد. هم چنین حضور فعال در نمایشگاه های بین المللی در جذب مشتریان بالقوه بسیار مؤثر است.
قدم آخر حل و فصل مسایل مربوط به حمل و نقل محصول شما است. شما میتوانید با توجه به هزینه ها تصمیم بگیرید از خطوط هوایی استفاده کنید یا از حمل و نقل دریایی یا ترکیب این دو. در صورتی که برای نگهداری از محصول نیاز به زنجیره خنک کننده دارید، آن را فراهم کنید. بر مسیر ارسال محصول نظارت داشته باشید و مستندات گمرکی را آماده کنید.
نکات طلایی :
شبکه سازی و ارتباط با افراد موفق حوزه صادرات میوه خشک می تواند کلید موفقیت شما باشد. با افراد با سابقه و تجربه دار این حوزه ارتباط داشته باشید و از آن ها در مورد مسایل مختلف بیاموزید.
قیمت های رقابتی برای محصول خود ارائه دهید. به مشتریانی که سفارش زیاد دارند تخفیف دهید و همواره کیفیت محصول خود را بالا نگه دارید تا در رقابت کسی جایگاه شما را نگیرد.
با مشتری خود ارتباط سازنده داشته باشید. با آن ها با احترام برخورد کنید و در نظر بگیرید که قرار است یک رابطه تجاری طولانی مدت باهم داشته باشید.
فرآیند قانونی صادرات میوه خشک
پروسه قانونی صادرات میوه با ثبت یک شرکت وارادات و صادرات میوه آغاز می شود. روال قانونی برای ثبت این شرکت با سایر شرکت ها تفاوت چندانی ندارد. شرکت در قالب سهامی خاص باید ثبت شود. اساسنامه و موضوع فعالیت شرکت باید مشخص باشد «صادرات و واردات میوه خشک». پس از باید برای گرفتن کارت بازرگانی اقدام کنید. کارت بازرگانی توسط شعبه های اتاق بازرگانی که در شهرستانهای مختلف وجود دارد، صادر می شود. این کارت با اعتبار 5 ساله صادر می شود. علاوه بر این باید از سازمان غذا و دارو مجوز های لازم را دریافت کنید. گواهی استاندارد صادرات نیز یکی دیگر از مجوزهایی است که برای تهیه آن باید اقدام کنید. تایید و ارزیابی شاخص های بسته بندی و گواهی قرنطینه از دیگر مجوز های لازم برای صادرات میوه خشک است.
علاوه بر مجوزهای ملی، برای ارسال به اروپا یا کشورهایی که استاندارد واردات آن ها معادل اروپاست (مانند کانادا، استرالیا و آرژانتین) نیز اخذ برخی مجوزهای بین المللی لازم است.
این مجوز ها عبارتند از :
گواهی امنیت غذا (BRC/FSSC22000/ IFS)
گواهی سازگاری محصولات با محیط زیست (IFOAM)
رعایت حداکثر وزن بسته بندی (10 کیلوگرم)