صادرات خشکبار
جهت خرید لیست تاجران و خریداران خارجی خشکبار ایران روی همین متن کلیک کنید.
صادرات خکشبار یکی از فعالیت های اقتصادی پردرآمد است که بعد از صنعت نفت جایگاه مهمی را در ایران به خود اختصاص داده است. شاید شما نیز زمانی که نام “خشکبار” به گوشتان می خورد، اولین چیزی که در ذهنتان نقش می بندد آجیل، پسته و بادام باشد. اما واقعیت این است که خشکبار تنها به پسته و بادام ختم نمیشود، بلکه همه میوه های خشک و مغز دانه ها را نیز شامل میشود.
فهرست مطالب مقاله
مغز دانه ها مانند: بادام، پسته، گردو و فندق و میوه های خشک مانند: انواع کشمش، قیسی خشک، برگ هلو، خرما، انجیرخشک، توت خشک و … . اما متاسفانه جایگاه ویژه اقلام عمده صادراتی ایران در زمینه خشکبار به چهار مورد پسته، کشمش، خرما و انجیر خشک خلاصه می شود. بهتر است به برخی از بزرگترین واردکنندگان خشکبار نگاهی بیندازیم:
پسته: کشور چین و بعد از آن هنگ کنگ، آلمان و اسپانیا
کشمش: بریتانیا و بعد از آن کشور های المان، هلند، هند و ژاپن
خرما: مراکش و بعد از آن هند، فرانسه، امارات و آلمان
انجیر: هند و بعد از آن کشور های آلمان و فرانسه
اگرچه چین بزرگترین و پروپاقرص ترین مشتری خشکبار ایران است، اما بیشترین صادرات ایران به کشور های عربی، هندوستان و اروپا است.
سخنگوی گمرک اظهار کرد در 8 ماه نخست سال 1399، صادرات خشکبار ایران 133 هزار و 700 تن به ارزش 835 میلیون دلار بوده است. که در این میان پسته با 121300 تن به ارزش 798 میلیون دلار بیشترین ارز آوری در حوزه خشکبار را به خود اختصاص داده است.
همانطور که می دانیم، ایران در زمینه تولید پسته یکی از بزرگترین تولید کنندگان جهان است و در زمینه تولید انجیر، گردو و بادام نیز حرفی برای گفتن دارد. همچنین تولید خرما در منطقه مهم ترین مزیت ایران به شمار می رود. تولید انواع و اقسام خشکبار، بازار ایران را پر رونق و نرخ صادرات را افزایش داده است.
صادرات خشکبار نیز مانند صادرات هر کالای دیگری نیازمند رعایت یک سری قوانین است که معمولا به خواست کشور مقصد این قوانین مقرر شده است. اگر چه ممکن است هر کشوری قوانین مربوط به خود را داشته باشد، با این حال معمولا قوانین مربوط به بسته بندی، تولید و فرآوری خشکبار، قوانین ثابتی هستند و می توان اینگونه از آنها یاد کرد:
نام محصول به طور کامل بر روی بسته بندی نوشته شود.
در صورت استفاده از مواد افزودنی در فرآیند تولید و فرآوری محصول، به طور شفاف باید بر روی مشخصات محصول نوشته شده باشد.
اگر خشکبار صادراتی آجیل است باید با پوست یا بدون پوست بودن آن مشخص گردد.
در صورتی که محصول هسته دارد (مانند خرما)؛ با هسته یا بدون هسته بودن آن نیز باید قید گردد.
از مهم ترین اطلاعات، مشخصات و تاریخ تولید است که باید هم بر روی بسته بندی و هم بر روی برچسب محصول قید گردد.
برخی میوه های خشک مانند کشمش و برگ زرد آلو نیازمند گواهی استاندارد هستند.
بزرگترین بازار خشکبار را می توان در اتحادیه اروپا دید به طوری که بیش از 40 درصد واردات کل جهان را در بر میگیرد. صادرات خشکبار فرانسه، آلمان، هلند و بریتانیا چهار کشوری هستند که بیشترین واردات خشکبار را دارند؛ آلمان بزرگترین وارد کننده میوه خشک و بریتانیا بزرگترین وارد کننده خشکبار شناخته شده است.
گواهینامه امنیت غذا یکی از مهم ترین گواهی نامه های است که برای صادرات خشکبار به اروپا لازم است و بدون این گواهی نامه عملا امکان معامله در اروپا وجود ندارد. گواهی نامه بعدی که برای اتحادیه اروپا حائز اهمیت است، گواهینامه محصولات ارگانیک و حفاظت از محیط زیست است.
محصولات صادراتی اگر با پوست یا میوه های خشک شده باشند باید در جعبه بسته بندی و موارد بدون پوست می تواند در کیسه های پلاستیکی یا کنفی بسته بندی شوند. بسته بندی و کیفیت محصول تعیین کننده قیمت در بازار اروپاست، به طوری که اگر تجار محصول با کیفیت را در بسته بندی های کوچک و شیک عرضه کنند، می توانند به قیمت خوبی محصول خود را بفروشند.